oktober 6, 2021 door

Als arbeidsrecht advocaat schuif ik regelmatig aan bij de mediation tafel. Ik ben er fan van. Mits partijen echt willen en beide gemotiveerd zijn, is het namelijk een harmonieuze en bevredigende manier om tot oplossing van een geschil te komen. Gelijkwaardiger, sneller, en dus minder duur dan procederen of ellenlang bekvechten met advocaten. Dus beter voor iedereen. Zelfs voor advocaten? Ja, zelfs voor advocaten! Voor werkgevers, werknemers, en wie ook maar geïnteresseerd is deel ik dan ook graag mijn visie op en ervaringen met mediation. 

Waarom een advocaat aan de mediation tafel?

De mediator is de neutrale procesregisseur, de partijen worden door de mediator in gesprek gebracht en proberen zelf tot een oplossing te komen. Waarom dan toch een advocaat aan tafel? De toga blijft immer thuis, er hoeft geen rechter overtuigd te worden met argumenten en er hoeven geen betogen te worden behouden om de standpunten van de andere partij te bestrijden. En toch kan een advocaat in dat proces van meerwaarde zijn.

Belangen versus standpunten

Niet de mediator hoeft door de advocaat overtuigd te worden; de wederpartij echter wel. Door het tonen van begrip voor de belangen en beleving van de feiten door de wederpartij en vooral het benadrukken van gezamenlijke belangen kan door de advocaat veel bereikt worden. Dit vergt een diplomatieke aanpak en het aanzetten van de emotionele voelsprieten. Wat gebeurt er “onder de tafel”? De advocaat is niet emotioneel betrokken, maar kan door het invoelen van de emoties – en het inspelen daarop – desondanks veel bereiken. Aardig zijn mag, want sympathie zorgt voor positieve beweging. Tegen de haren instrijken helpt niet!

Uitkomst en proces

Het is overigens een misvatting dat er pas een advocaat hoeft aan te schuiven als er onderhandeld gaat worden. Mijn ervaring is dat de weg ernaartoe in mediation minstens zo belangrijk is en dat het voor een bevredigend onderhandelingsresultaat van grote waarde is dat de advocaten alle stappen die partijen al gezet hebben meegemaakt en kunnen plaatsen. In feite zijn dat, gaandeweg het proces, de ingrediënten die maken dat de oplossing door beide partijen uiteindelijk geaccepteerd en gedragen wordt. 

Geen kwestie van winnen of verliezen

Voor veel advocaten die niet regelmatig aan de mediation tafel zitten zal deze positie en aanpak wellicht wat onwennig aanvoelen. Het gaat immers niet om winnen of verliezen. Een mediation is geslaagd als er een voor beide partijen bevredigende uitkomst is bereikt. En ja, dan zullen beide partijen water bij de wijn hebben gedaan. Het is geven en nemen, in mediation land.

Parallellen

In die zin zijn er zeker parallellen met mijn dagelijkse onderhandelingspraktijk. Ook daar is het wikken en wegen in het onderhandelingsproces. Ik bemerk regelmatig dat op zijn tijd meebewegen beter werkt dan elkaar op het scherpst van de snede en op iedere punt en komma blijven bestrijden. Weerstand kost tijd.

De bitch

Net zoals dat het niet nodig is om als advocaat de bitch uit te hangen. Al zeker niet aan de mediation tafel, maar ook niet in daily lawyer life. Als advocaat ben je immers wel betrokken bij je cliënten, maar ben je geen deel van het conflict of de emotie. Zo’n attitude brengt partijen doorgaans niet sneller en goedkoper bij een oplossing, en dat belang hoort altijd op nummer 1 te staan. Anderzijds: zonder wrijving gen glas. Op gepaste momenten het juiste zeggen, blijft maatwerk. Zowel binnen als buiten de mediation ruimte.

Heb je als werkgever of werknemer behoefte aan bijstand in een mediation proces? Ik help je graag! Laat een bericht achter via mijn contactpagina, of bel me op: 06-19412393.

Categorie: , ,
Tags : , ,


Commententaren zijn gesloten.