Conflicten komen en gaan waar menselijke interactie is. Zo kan in het werk gemakkelijk een arbeidsconflict ontstaan. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Het botert niet tussen een leidinggevende en een medewerker, of er zijn strubbelingen over de invulling van de functie. Ook ziekte is vaak een bron voor een arbeidsconflict. Kortom, voor een arbeidsconflict hebben we geen coronacrisis nodig.
Meer conflicten vanwege de crisis?
Maar: je zou je natuurlijk af kunnen vragen of de huidige crisis voor een toename van het aantal arbeidsconflicten zorgt. De crisis vergt van ondernemers en werknemers op allerlei fronten, maar zeker ook op werkvlak een hoge(re) mate van flexibiliteit, creativiteit, veerkracht en stressbestendigheid. Dat dit gepaard gaat met een korter lontje, langere tenen of lichte(re) ontvlambaarheid op de werkvloer zou mij dan ook niet verbazen. Toch bespeur ik dat in mijn dagelijkse praktijk (nog) niet. De corona gerelateerde zaken die ik heb, vinden vaak hun oorsprong in de bedrijfseconomische gevolgen van de crisis.
Coronacrisis of niet; een beetje licht aan het einde van de tunnel in deze uitdagende tijden is best welkom. Ik heb wat betreft arbeidsconflicten dan ook goed nieuws.
Het goede nieuws
Ik hoor je denken: hoe kan een arbeidsconflict nou goed nieuws zijn? Een conflict betekent toch ruzie? Objectief gezien is dat juist. Maar ieder conflict heeft een oorsprong. Ga je terug naar die oorsprong en ben je bereid daar onbevangen naar te kijken, dan heb je al een begin van de oplossing. Een arbeidsconflict is een kans om terug te gaan naar de kern en die aan te pakken. Zonder wrijving immers geen glans. Het is dus maar net door welke bril je dit bekijkt.
Een arbeidsconflict is een kans om te herijken
Zoals ik het zie, is een arbeidsconflict een kans. Een kans om terug te gaan naar de kern van de samenwerking en om te bezien of die samenwerking voor beide partijen de moeite waard is om aan te blijven werken. Het conflict is immers niet zomaar ontstaan. Vaak gaan daar een hoop kleine en soms ook grote gebeurtenissen aan vooraf. Een belangrijke vraag om te onderzoeken is of de intentie waarom men ooit ging samenwerken nog hetzelfde is. Misschien passen de ondernemer en werknemer niet meer bij elkaar. In veranderende tijden maken mensen soms drastische keuzes. Of wellicht past het takenpakket niet goed meer bij de behoefte van de werkgever en zijn onderneming of de wensen en ambities van de werknemer.
Hoe dan ook, het is gezond en verstandig om zo nu en dan samen de balans op te maken. Hoe, of en wanneer die kans benut wordt is vers twee. Zachte heelmeesters maken vaak stinkende wonden.
Exit overeenkomst of nieuwe werkafspraken
Als arbeidsrechtadvocaat zie ik regelmatig dat arbeidsconflicten al geëscaleerd zijn op het moment dat een werkgever of werknemer zich bij mij meldt. De eigen waarheid overheerst en de emotie viert hoogtij. Het is dan de kunst om dan niet mee te gaan ‘huilen’ met de cliënt, maar vanuit empathie en betrokkenheid een spiegel voor te houden. Er is immers altijd een andere kant aan de medaille. Als er wederzijds begrip gecreëerd kan worden, dan ontstaat verbinding. En dat is de basis om in een gelijkwaardige dialoog het gesprek aan te gaan. Met als eenvoudige uitkomst: stoppen of doorgaan en zo ja, onder welke voorwaarden. In beide scenario’s kan een arbeidsrechtadvocaat een rol spelen. Door middel van een exit overeenkomst, juridisch geheten een vaststellingsovereenkomst (VSO) kunnen afspraken over een einde dienstverband worden vastgelegd. Wordt de samenwerking voortgezet, dan kan ik behulpzaam zijn bij het vastleggen van een ander takenpakket of nieuwe werk- of verbeterafspraken.
De kunst is om op tijd in te grijpen
Een arbeidsconflict komt voor in alle tijden; of het nu economisch hoog- of laagtij is. De kunst is om op tijd in te grijpen en als dat nodig is externe hulp te zoeken, voordat het te laat is. Mijn advies: loopt het niet lekker op het werk, laat het dan niet op zijn beloop. Ga het gesprek aan en luister naar de andere kant.
Kom je er niet uit en wil je je gedachten eens ventileren? Je kunt me altijd bellen voor een oriënterend adviesgesprek. Of wil je een opmerking kwijt naar aanleiding van deze blog? Laat hieronder een reactie achter of stuur me een bericht via mail of deze website.
Categorie: Arbeidsconflict, Arbeidsrecht, Corona, VaststellingsovereenkomstTags : arbeidsconflict, Corona, vaststellingsovereenkomst